Hur åtgärda backkamera lastbil 2017-?

Hej! Har fått problem att backkameran visar bara svart bild på kamera 2
Bild i skåpet från kamera 1 fungerar Ok

Har läst instruktionsboken som följer med kameran men inget blev bättre efter de åtgärderna.

Har ni några tips att få ordning på detta?





Kommentarer

  • Hej Assar!
    Jag lägger in lite info om hur man går till väga att söka felet. Hoppas att det kan hjälpa dig.

    Felsökning backkamera Dometic/Waeco Umelight
    Felsök enligt stegen nedan.
    Vid helt svart bildskärm, inga led-lampor på monitorn lyser:

    • Kontrollera hängsäkringen som finns under plasten vid förarens fotsteg monterad mot hjulhuset. Utförandet kan variera något under åren där de tidigare modellerna har en glassäkring och de nya har en flatssäkring.
    • Kontrollera säkringarna i säkringsmodulen vid batteriet
    • Om monitorn fungerar men någon av kanalerna inte fungerar dvs att den invändiga kameran fungerar men inte backkameran eller tvärt om.
      • Lossa den kamera som inte fungerar och kontrollera att kontakten sitter ordentligt. Lossa den och rengör med ex CRC5-56 eller WD40. Prova montera ihop den och testa om det löste problemet. Backkameran klickas loss och dras ut så att skarven synliggörs. Viktigt, montera ny vulktejp över skarven för att säkerställa att inte fukt kan tränga in.
      • Om inte steget ovan löste felet så behöver man prova en ny kamera istället för den misstänkt felaktiga. Viktigt, montera ny vulktejp över skarven för att säkerställa att inte fukt kan tränga in.

  • Hej.

    Vi har ett problem med en liknande kamera och skulle behöva lite hjälp.
    Vi har en Waeco kamera (med visir) och monitor där displayen lyser upp och visar CAM3 vid stömsättning.
    Vid iläggning av back så byter den till CAM1 men ingen bild visas.
    Nu har vi bytt kameran till en ny Domestic kamera (med visir), med samma kopplingar etc men problemet kvarstår.? Displayen visar ingen bild och visiret öppnas inte alls (varken på den gamla eller den nya kameran).
    Kan det vara displayen i sig som är trasig?

    Mvh.
    Henrik
  • Hej Henrik!
    Är det en Umebil du har som du har en sådan kamera i?
    Har du kontrollerat enligt ovan om det är något där som kan hjälpa dig. Jag tänker att det sista steget ovan. Skriver det även här nedan.
    Viktigt, montera ny vulktejp över skarven för att säkerställa att inte fukt kan tränga in.

    Det kan också hända att stiften i kopplingarna kan ärga, kolla det också.

    Kontrollera vilken kabel som hör till kamera i hästdelen där det fungerade, koppla backkameran till den kopplingen och se om det fungerar.
    Du kan kolla om backkameran fungerar genom att ta loss den och prova koppla den mot kabel som sitter under fotsteget.
    Bifogar en bild där du ser vart vi har kopplat ihop kamera mot monitor under fotsteg.


    Mvh vi på Umesläp!
    0914-20266 tryck 2 för reservdel

    Reservdelar
  • Hej! Jag har en umelight 2016 där kamerorna slutat funka, kollat ovanstående tips utan resultat, men tror att kopplingarna under fotsteget kan ha ärgat, då det såg ut som ett stift följde med när jag tog isär. Hur byter jag kopplingarna smidigast
    mvh Anders
    Anders Månsson
  • Hej Anders!
    Om det är kopplingen med stift måste man nog byta hela kablaget som går till den kamera antingen i hästdelen eller backkamera. Det går inte att bara byta kopplingen.
    De finns i olika längder 20m, 10m, 5m. Kabel går under golvmattan vid förarstolen och sedan bakåt och upp i vägg/tak. Den är inte synlig och går inte att byta ut enkelt. Man får montera invändigt i hästdelen och borra och gå ut till takspoiler om det är den som ska bytas. Man kan sätta en el list uppe vid taket för att skydda kabeln.


    Återkoppla vid minsta lilla fundering
    Mvh vi på Umesläp! / Annette
    0914-20266 tryck 2 för reservdel
    Reservdelar
  • Ok, går det att beställa hos er dessa kablar?
    Anders Månsson
  • Hej!
    Jo, vi har dem på lager men inte i webbshopen. Mejla din adress, mobilnr osv till oss på
    reservdelar@umeslap.se då kan jag göra en offert till dig. Som vi sedan kan skicka efter godkännande från dig.

    Mvh vi på Umesläp! / Annette
    0914-20266 tryck 2 för reservdel
    Reservdelar

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.